Gulcin, afkomstig uit Istanboel, Turkije en Ferry uit Alkmaar ontmoetten elkaar tijdens een backpack trip in Indonesië (feb. 2016). De vlam sloeg direct over en sindsdien zijn we bij elkaar. Gulcin vertelde mij haar droom om per motor de wereld rond te reizen, dat laatste sprak mij erg aan, alleen het ‘hoofdstuk’ motor niet echt, aangezien ik helemaal geen ervaring of zelfs geen motorrijbewijs had.

Istanboel

In mei 2016 ben ik met Gulcin naar Istanboel gegaan voor de trouwdag van haar broer, die zelf de wereld rondreist per motor. Hij heeft zelfs 3 motoren, waarvan wij er één konden lenen om kennis te maken met het motorrijden.

Ik was direct verkocht en na 4 uur op de parkeerplaats rondjes rijden maakte ik achtjes en alle andere bijzondere verrichtingen om het motorrijbewijs te kunnen gaan halen. Eind juni was ik de trotse bezitter van het motorrijbewijs en heb direct een motor gekocht bij MotoPort Hippolytushoef. Gulcin was op dat moment in Turkije om een motor te kopen. Beide hebben we een Honda CRF 250L gekocht en in juli 2016 zijn wij aan onze wereldreis begonnen.

 

De aanvang

Aangezien ik geen ervaring had met het rijden op de motor en het voor Gulcin lang geleden was dat ze motor had gereden besloten wij om via Duitsland, Denemarken, en vervolgens met de boot naar Noorwegen en via de kust omhoog naar de Noordkaap te rijden.

Bij aankomst in Denemarken bleek de veerboot naar Noorwegen echter volgeboekt te zijn en waren we genoodzaakt om een boot naar Frederikstad (Zweden) te nemen.

 

Zweden en Noorwegen

Via Zweden zijn wij Noorwegen ingereden waar we de mooiste kampeerplekjes vonden. In Noorwegen is het legaal om overal te kamperen, zolang je maar 150 meter bij een huis vandaan bent. Ook zijn er op sommige prachtige plaatsen bij meertjes douchegelegenheden en speciale gedeeltes waar een kampvuur gemaakt mag worden.

De bekendste plaatsen in Noorwegen zijn de Geiranger fjord en de Lofoten eilanden. Ik moet eerlijk zeggen dat deze plaatsen werkelijk een paradijs zijn, qua natuur maar ook om daar op de motor te rijden. De landschappen zijn prachtig en de wegen kronkelen heerlijk, uiteraard zijn er ook genoeg haarspeldbochten te vinden.

 

Voor ons allemaal nieuw en prachtig om te leren met de motor om te gaan. Hoogtepunt was overigens wel de snelweg nr. 17 langs de kust. Dit is een 630 km lange route van het midden naar het noorden van Noorwegen, inclusief 6 veerboten. We kronkelden hier langs de prachtigste fjorden, zagen een prachtige zonsondergang en hadden onze eerste ervaring met een nagenoeg lege tank, gelukkig loopt dit goed af!

 

De Noordkaap!

Na 6 weken rijden hebben wij ons eerste doel behaald, de Noordkaap. Op een ijskoude avond zijn we daar aangekomen, hebben onszelf binnen even opgewarmd en de nodige foto’s gemaakt om dit moment mooi vast te leggen voor de lezers van MotoDrive Magazine.

Cape to Cape

Vanaf hier ons volgende doel: Cape to Cape. Ofwel Noordkaap naar Kaapstad en dan net even verder naar het meest zuidelijke punt van Afrika, Cape Agulhas. Vanuit de Noordkaap zijn wij naar Finland gereden, de wegen zijn hier eindeloos lang en gaan voornamelijk door bossen.

Via Rovaniemi de stad waar de Kerstman ‘woont’ zijn wij naar Turku gereden. Wij kwamen hier rond 8 uur ‘s avonds aan en gingen op zoek naar een plaats om te slapen. Dit bleek een grote uitdaging in het centrum gezien ons budget en het tijdstip. Uiteindelijk kozen wij ervoor om toch naar een camping te gaan, welke helaas geen plaats voor ons had, zo bleek, dus op de motor en weer verder.

 

Lege tank

Helaas hadden we beiden totaal niet meer naar onze benzinemeter gekeken en uiteindelijk stond Gulcin zonder benzine langs de snelweg. Ook dit moet je een keer meemaken natuurlijk, ik ben op zoek gegaan naar een tankstation. Aangezien mijn motor ook zo goed als leeg was begon ik hem toch ook wel een beetje te knijpen op het moment dat het eerste tankstation alleen diesel verkocht, snel door naar de volgende. Yes, benzine!

Mijn motor vol getankt en nu in een 1,5 liter fles voor Gulcin benzine tanken. Pomp in de fles en boem, ik onder de benzine, dit moet toch even rustiger. Opnieuw proberen en deze keer met meer succes. Snel weer terug naar Gulcin die op mij stond te wachten op de vluchtstrook, inmiddels in het donker. Vervolgens hebben we nog een poging gewaagd om een hotel te vinden, maar alles bleek ver boven ons budget, waardoor we besloten om maar door te rijden naar Helsinki om de volgende ochtend de boot naar Estland te nemen.

 

Baltische staten

Op een totaal lege snelweg zijn wij ‘s nachts met een slakkengangetje naar Helsinki gereden, hebben we een ticket voor de boot geboekt en een kamer genomen in Tallinn (Estland) voor 3 dagen om even uit te rusten. Via de Baltische staten zijn wij naar Polen gereden waar wij de eerste mechanische problemen kregen, De ketting van Gulcin's motor had het begeven. Wij zijn op zoek gegaan naar een Honda dealer en kwamen terecht in Olsztyn waar de locale monteur Gregory Gulcin haar motor onder handen nam. Vervolgens was zijn vraag waar we zouden slapen. Wij keken elkaar aan en zeiden dat we wel een kampeerplekje zouden vinden. Hij keek verbaasd en nodigde ons direct uit om bij hem thuis te slapen, hij had wel een kamer over. Uiteraard zeiden wij direct volmondig ja, hij belde zijn vrouw en zei: "we hebben 2 gasten vanavond."

Een half uur later kwam Martha ons ophalen, lieten ze ons iets van de regio zien en zijn we via de supermarkt waar bier en vlees werd gekocht voor de barbeque, ik stelde nog voor om de rekening te betalen maar daar was geen sprake van, bij hen thuis aangekomen. Wat een heerlijke gastvrijheid in Polen. Omdat het zo gezellig was, zijn we 2 nachten gebleven om daarna via Duitsland weer naar Nederland te rijden waar ik getekend heb voor de verkoop van mijn huis. Nu is het nog officiëler, het enige bezit is een motor en een tent.

Na nogmaals een bye bye zijn we via Duitsland, Tsjechië, Polen, Oekraïne, Moldavië, Roemenië en Bulgarije in Turkije aangekomen om Gulcin haar familie gedag te zeggen.

 

Terug in Istanboel

Daar hebben wij ook de motoren klaar gemaakt voor onze tour naar Afrika. Het meest belangrijke was om ook het technische gedeelte van de motoren te leren, we hebben daarom een week lang in een werkplaats van een bekende van Gulcin meegelopen en alles aan onze eigen motoren vernieuwd.

Het eerste wat we leerden, dat we niet zijn gereedschap mochten gebruiken, want dit zouden we ook niet tot onze beschikking hebben als we onderweg problemen moesten oplossen. Zo heb ik de banden handmatig verwisseld en geleerd de ketting te vervangen.

 

Na 2 weken zijn we uit Istanboel vertrokken richting Afrika, ons eerste plan om via de Balkan te rijden, maar  die route hebben we aangepast aangezien het inmiddels november was en het te koud was voor ons. Wij hebben gekozen om van Griekenland een boot naar Italië te nemen en vervolgens naar Spanje en van daaruit naar Marokko. Daar gaat het grote avontuur beginnen.

 

 

Ferry & Gulcin

Wil je meer van ons lezen of heb je vragen? Volg ons op Facebook of Instagram.

www.facebook.com/oneroadoneworld 

www.instagram.com/oneroadoneworld of kijk op www.oneroadoneworld.com

Ferry en Gulcin dragen tijdens hun wereldreis kleding van DANE. De Brondby broek en de Limfjord jas vormen de ideale combinatie in alle seizoenen.

Kijk voor alle Dane kleding op www.dane.eu

Facebook Twitter Youtube