Terwijl de door mij bestelde elektrische motor uit California nog steeds in een container op zee dobbert, moet ik me nog maar even voortbewegen op mijn BMW GS. Dat is natuurlijk geen straf en ik troost me met de gedachte dat het ook nog wel extra veilig is dat automobilisten mijn boxermotor tussen de files aan horen komen. Files, die overigens merkbaar langer worden. Wanneer Marsman een eeuw later was geboren, zouden het in zijn beroemde gedicht auto’s in plaats van rivieren zijn, die in files traag door oneindig laagland stroomden.

 

Maar fileleed is niet de enige plaag waar automobilisten onder gebukt gaan. Het aantal parkeerplaatsen bij kantoorgebouwen neemt juist gestaag af. Je moet tegenwoordig wel heel hoog in de boom van een bedrijf zitten wil je bijvoorbeeld op de Zuid-as nog in aanmerking komen voor een parkeerplaats. Het snijden in het aantal parkeerplaatsen heeft vooral te maken met kostenbesparingen, maar wordt soms gecamoufleerd door een groen jasje door werknemers een gratis OV-kaart aan te bieden.

 

Zo heb ik enige tijd bij een uitgever gewerkt, die te kampen had met teruglopende oplages. Onderdeel van de saneringsrondes was het teruggeven van de helft van de parkeergarage aan de verhuurder. Motorrijders werden daarbij gelukkig ontzien. Gelijktijdig met de halvering van de parkeerplaatsen werd namelijk de slagboom voor de parkeergarage ingekort. Geloof het of niet, maar dat gebeurde letterlijk met een ijzerzaagje, zodat motorrijders langs de kortere slagboom onbelemmerd in en uit konden rijden.

 

Deze maand bezocht ik een andere kantoorkolos, waar ik de bovenstaande foto’s heb gemaakt. Er was namelijk een speciale ruimte voor zo’n 60 motoren gecreëerd. Motorrijders kunnen daarbovenop nog gebruik maken van kluisjes om hun spullen te dumpen en bijvoorbeeld hun nette schoenen achter te laten. Dat laatste was ik onlangs vergeten, waar ik bij aankomst pas achter kwam. Ik stond dus voor de keuze om onder mijn pak mijn motorlaarzen te dragen of weer op en neer naar huis te rijden om nette schoenen op te pikken. Wellicht een gemiste kans om een trend te zetten, maar ik heb toch maar voor dat laatste gekozen. Ik heb mijn lesje na die keer wel geleerd, maar andere motorrijders zijn kennelijk minder dement en maken nauwelijks gebruik van die kluisjes. De parkeergarage is kennelijk goed genoeg beveiligd, want ze hangen hun motorkleding gewoon over hun motor. Wel zo handig als het heeft geregend.

 

Als motorrijder kan ik het motorvriendelijker maken van gebouwen natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Waarom zou je iedere dag in de file of in een overvolle trein staan, als het forenzen per motor je zo eenvoudig wordt gemaakt? En als werkgever verschaf je de werknemers een prettig alternatief voor die volle trein en als die motor ook nog elektrisch is, is het nog als milieubewust te verkopen ook.

 

- Jacob Schoenmaker -

Facebook Twitter Youtube