Kawasaki versys 1000 Tourer

 

In de haarspeldbochten van de Col de l’ Espigoulier laat de Kawasaki Versys 1000 zijn ware aard zien. Hij brult als een kanon vanuit de scherpste hairpin weg en brult door doorlopende bochten als een achtbaancart. Enorm, wat een acceleratie heeft die Versys in huis. Zelfs vol bagage...

 

De Kawasaki Versys 1000 Touring is de ideale motor voor zo’n lange reis naar de Provence. Het is een echte globetrotter met de rijeigenschappen en het comfort van een sportieve toermotor. Hij heeft een krachtige, 120 pk sterke viercilindermotor, een rechte zit met een breed, supercomfortabel zadel en hij beschikt over ruime veerwegen die elk wegdek vlak strijken. Bovendien beschikt de Versys 1000 over een zeer complete standaarduitrusting, met onder andere een middenbok, Traction Control en verschillende Power Modes. Zeker in 2017, want nu wordt de Versys standaard geleverd met een geïntegreerde versnellingsindicator en een tourer-pakket. Dat pakket bestaat uit handkappen, een tankpad en diepe, snel afneembare koffers met mono-key systeem en luxe binnentassen. Daarnaast is de accessoirelijn nog verder uitgebreid met een groot Touring windscherm en zijn er nieuwe kleurstellingen: “Metallic Flat Spark Black” met een fraaie rode striping, “Candy Lime Green” met een nieuwe striping en “Candy Burnt Orange”, afgewerkt met zwarte 
accenten en een sportieve striping.

 

Route du Soleil

Op de lange Route du Soleil komen de toereigenschappen van de Versys1000 goed tot hun recht. De 120 pk sterke viercilindermotor blinkt uit in souplesse, waardoor je de kruissnelheid van 140 met een laag toerental in de zesde versnelling kunt rijden. Daardoor verbruikt de Versys slechts een liter Euro 95 op 17 kilometer en haal je bijna 300 km op een 21 litertank. Zo kun je meters maken, ook omdat de ergonomie fantastisch is. Het zadel is comfortabel gepolsterd. De voetsteunen staan recht onder je en niet te hoog, zodat de knieën ontspannen tegen de tank aan liggen. Ook prettig is dat de Versys nauwelijks trilt en goede windbescherming biedt: de handkappen houden je handen uit de regen en de ruit is instelbaar: als het regent zet ik hem hoog voor optimale bescherming, als het droog is zet ik hem weer 75 mm omlaag voor meer ventilatie. Ook een groot pluspunt is de bediening van het veelzijdige dashboard: alle informatie is er via een knop op de linker stuurhelft uit te halen.

 

Mont Ventoux

De beloning voor al die snelwegkilometers is prachtig als ik eenmaal in de Provence de slingerweg naar de top van de 1912 meter hoge Mont Ventoux op storm. Een kolfje naar de hand van de Versys, die je trakteert op een gemakkelijk en controleerbaar stuurgedrag. Dat is het resultaat van een ideale gewichtsverdeling, het brede stuur, de 17 inch wielen en een hoge mate van massacentralisatie. Het helpt ook dat je de veervoorspanning van de achterschokdemper met een handige draaiknop op de belading kunt aanpassen, zodat de motor ook met volle koffers en een extra tas nog gemakkelijk afdraait. De Versys 1000 biedt zo een goede stuurprecisie en rijdt heerlijk stabiel door de doorlopende bochten. Maar nog indrukwekkender is hoe deze motor de krappe bochten uit accelereert!

Power

Power is een van de vele sterke punten van de Versys 1000. De 120 pk sterke viercilinder biedt een enorm bullige trekkracht van onderuit, hierdoor trekt de motor al vanaf 1500 tpm probleemloos op! Door dat machtige koppel hoef je maar heel weinig te schakelen en kun je heel relaxed in de vierde en vijfde versnelling toeren. Maar laat je de tellernaald richting de 10.000 tpm vliegen, dan gedraagt de Versys 1000 zich als een felle superbike. Dan voel je de trekkracht vanaf 4.000 tpm aanzwellen en huilt de vierpitter als een turbine naar de rode streep, waar het tijd wordt om te schakelen. Dat doet de zesbak precies en met korte schakelwegen. Ook geweldig is de Assist & Slipperkoppeling. Deze bekrachtigt zichzelf bij het optrekken, waardoor er minder bedieningskracht nodig is. Bij het terugschakelen kan de koppeling wat slippen, zodat het achterwiel altijd blijft draaien en netjes in het spoor blijft. Noodzaakt slechter weer je tot een rustigere rijstijl, dan kun je met de power-mode schakelaar overschakelen van de full power modus naar de regenmodus. Daarin is het maximum vermogen iets teruggeschroefd en de gasreactie poeslief. Dat helpt om de gepoetste kant boven te houden, wat gezien de diepte van de afgronden een ontegenzeggelijk pluspunt is, net als de aanwezigheid van een in drie standen instelbare tractiecontrole en een state-of-the-art Bosch ABS-systeem. Die hoeft trouwens nooit in actie te komen, want de krachtige remmen van de Versys zijn bijzonder goed te doseren.

 

Ruig reiskanon

Op de Col D’Allos, later die week, wordt de weg smaller en kronkeliger. Het asfalt is er niet geweldig, maar met een dual-purpose motor als een Versys kun je er vlot overheen. De motor deint niet en geeft daardoor een uitstekende controle. Zo vlieg ik zonder problemen - soms staand op de voetsteunen - over alle kuilen heen. De vering is daar met veerwegen van 150 mm uitstekend op afgestemd, de Versys blijft strak aanvoelen en geeft uitstekende feedback. Je merkt dat het aluminium twin-tube frame alles goed onder controle heeft, zoals je met de Kawasaki Versys 1000 Touring eigenlijk alles onder controle hebt. Het is een opwindende, sportieve allrounder, die garant staat voor bergen rijplezier. En dat voor 
€ 14.299,- inclusief “onvermijdbare kosten”. Ook vakantieplannen? Ga dan gauw langs bij 
MotoPort en maak een proefrit met dit ruige reiskanon!

Facebook Twitter Youtube