Honda Fireblade CBR1000RR & CBR1000RR SP

Bij het uitkomen van “de Bult” geef ik nog een dot gas en smijt de Fireblade op de rechterzijde. Knietje aan de grond, wijd laten lopen, Duikersloot in, gas erop, via de quickshifter doortikken naar de drie en loeihard door Meeuwenmeer... Fantastisch zo strak als de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP zich over het TT-circuit van Assen laat sturen...

 

De Honda CBR1000RR is gemaakt voor het circuit. Alles aan deze machine is zodanig ontwikkeld dat het Red Bull Honda World Superbike Team er een winnende Superbike-racer mee kan bouwen. En dat Honda dit serieus heeft aangepakt mag blijken uit het feit dat maar liefst 90% van de onderdelen nieuw is. Daarbij heeft Honda zich gefocust op controle en op de vermogen/gewichtsverhouding. Die 
is met 14% verbeterd dankzij 15 kg gewichtsreductie en 8 kW vermogenswinst. Daarbij is elk onderdeel aangepakt: kortere boutjes, dunner plastic, lichtere slangklemmen, kortere slangen, een titanium uitlaat en een lichter ABS systeem. Door een dunnere wanddikte werd het frame 500 gr lichter en nam de torsiestijfheid met 10% af, wat wordt gecompenseerd door 10% meer torsiestijfheid van de nieuwe swingarm. Op het achtersubframe werd 800 g bespaard, terwijl een smallere 
radiateur en vijf- in plaats van zesspaaks-
wielen nog meer gewicht spaarden. De sportievere SP-versie kreeg daarnaast nog een lithium accu en een titanium brandstoftank. Waar een gram bespaard kon worden is dat gedaan. Daardoor weegt de standaard versie nu 196 kg rijklaar, de SP is een kilogram lichter.

 

Throttle by Wire

Het motorblok van de nieuwe Fireblade is ook sterk vernieuwd. Nieuwe zuigers brengen de compressieverhouding van 12,3 naar 13,0:1. Er kwamen nieuwe drijfstangen, een nieuwe krukas, een aangepaste kop met nieuwe kleppen en nieuwe nokkenassen met meer lift, waardoor het maximum toerental van 12.250 tpm naar 13.000 tpm steeg. Het luchtfilterhuis werd aangepast en de gasklephuizen met 2 mm verbreed tot 48 mm. Een klep in de uitlaatdemper leidt de uitlaatgassen in het lage toerengebied via een aantal reflectiekamers, terwijl ze in het midden- en hoge toerengebied ongestoord door een reflectiepijp lopen. De nieuwe assist- en slipperkoppeling zorgt voor een 17% lichtere bediening en 10% gewichtsbesparing. Bij de SP-versie zul je dat nauwelijks merken, want die heeft standaard een in twee richtingen werkende quickshifter. Een verdere belangrijke wijziging is dat het injectiesysteem nu elektronisch bediende gaskleppen heeft.

 

Instellen

Door alle aanpassingen is het maximumvermogen gestegen naar 141 kW (191 pk) bij 13.000 tpm, terwijl het maximum koppel 114 Nm bij 11.000 tpm bedraagt. En natuurlijk zijn er diverse motormappingen beschikbaar, waarmee je zowel de vermogensafgifte als de gasreactie op je wensen kunt aanpassen. Er zijn in totaal vijf niveaus. Op niveau 1 heb je vol vermogen in alle zes de versnellingen, op niveau twee wordt de vermogensafgifte in de eerste drie versnellingen gedempt en is er een soepelere gasreactie, op level vijf wordt de vermogensafgifte nog verder beperkt en is de gasrespons het meest soepel. En daar houden de instelmogelijkheden niet op: je kunt de mate waarin de motorfiets op de motor afremt in drie niveaus instellen, de mate waarin het “Honda Selectable Torque Control”-tractiecontrolesysteem ingrijpt in negen niveaus en dan kun je op de SP-versie ook de vering nog in drie semi-actieve standen zetten. Daarnaast kun je zelf nog instellingen voor de in- en uitgaande demping maken. Dat gaat allemaal via de mode- en select knoppen op de linker stuurhelft en met het TFT dashboard. Om het je gemakkelijk te maken heeft Honda drie voorkeursmodi gemaakt, waarin de ideale instellingen voor circuit, sportief straatgebruik of gewoon straatgebruik zijn opgenomen. Daarnaast zijn er nog twee modi die door de rijder zelf geprogrammeerd kunnen worden.

 

IMU

Er zijn nog twee belangrijke verschillen: de standaard Fireblade staat op Bridgestone S21 banden en radiaal gemonteerde Tokico vierzuigerremtangen, terwijl de SP-versie Bridgestone RS10 banden en Brembo remklauwen heeft. Beide hebben een geavanceerd bochten-ABS met een Inertia Measurement Unit. Die sensor meet alle bewegingsrichtingen van de motorfiets, zodat het ABS en de tractiecontrole daarop kan af regelen. Dit systeem maakt ook wheelie control en rear lift control mogelijk. Dat goed te merken is, als ik met de standaard Fireblade het circuit van Assen op  ga. Het is al even geleden, dus ik start in modus 2. Daarin valt meteen op dat de motor uit scherpe bochten - zoals de Strubben - zeer gecontroleerd, maar razendsnel wegtrekt, waarbij de uitlaat een prachtige, woedende krijs laat horen. Het voorwiel blijft echter aan de grond waarna je razendsnel en met weinig moeite van de koppeling naar de vijfde versnelling schakelt, om vervolgens hard te remmen en terug te schakelen. Daarbij blijft de motor heel mooi strak. De remmen had ik eerlijk gezegd een tikje feller verwacht, waardoor ik soms nog remmend de bocht in ga en halverwege de rem loslaat. Daarbij richt de motor zich een tikje op, maar blijft perfect onder controle zodat ik meteen weer op het gas kan, waarbij de motor heel mooi en zonder schokken oppakt.

 

SP

Het verschil met de SP-versie is groter dan ik had gedacht. Ik heb nu supersportieve modus één gekozen. Daarbij reageert de motor nog feller, maar is de vermogensafgifte nog steeds lekker lineair. Hij blijft ondanks de enorme acceleratie heel gemakkelijk te doseren, terwijl de controle op andere fronten duidelijk op een nog hoger niveau ligt. Dat begint met de quickshifter, die supersnel, naadloos en schokvrij opschakelen mogelijk maakt. Dan zijn daar de remmen, die harder aanvoelen en een fijnere feedback geven, terwijl de actieve vering zorgt dat de motor onder alle omstandigheden strak aanvoelt. Deze versie maakt het enorm gemakkelijk om hard te gaan! Honda noemt dit Next Stage Total Control. En dat zijn naar mijn idee echt geen loze woorden!

 

Maak een proefrit!

Ben je een Superbike-liefhebber, dan kun je niet om de nieuwe Honda CBR 1000RR Fireblade heen. Hij staat voor € 22.858,- (€ 28.258,- voor de SP-versie) bij je MotoPort dealer. Ga hem bekijken en maak een proefrit. Maar wees gewaarschuwd: voor je het weet ben je zelf ook toe aan een “next stage”...

 

Facebook Twitter Youtube