SYM CruiSYM 300

De Taiwanese auto- en motorfietsgigant SanYang Motors – kortweg SYM - breidt haar reikwijdte gestaag uit. Het merk is meer dan 15 jaar in Nederland verkrijgbaar, onder andere bij diverse MotoPort vestigingen. En daar mag je best even bij stilstaan, want de modellen worden steeds fraaier en geavanceerder. Ze zijn daarmee een goed en vooral betaalbaar alternatief voor de gevestigde orde. Loop een rondje rond de gloednieuwe Cruisym 300 en je ziet dat het merk het premium segment onder de maxiscooters heeft betreden. De nieuwe Cruisym ziet er modern en lekker agressief uit met zijn hoekige design, dat zich kenmerkt door scherpe lijnen, mooi contrasterende carbon-look plaatdelen en een prachtige sierlijst van geborsteld aluminium, die hem het cachet van een echte high-end scooter verleent. De uitrusting van deze 300 cc maxiscooter sluit daar bij aan. Hij heeft led-achterlichten, led-dagrijverlichting, projectiekoplampen en in de spiegel geïntegreerde led-knipperlichten. Dan heeft hij nog een heel fraai dashboard met vijfhoekige, analoge klokken waartussen een informatief, digitaal display zit. Bijzonder is verder dat de scooter standaard is voorzien van een montageplek voor een “dashcam”, voorop tussen de koplampen en de ruit.

Brug

Met een cilinderinhoud van 278 cc slaat de Cruisesym een brug tussen de lichte forenzenscooters en de zwaardere maxiscooters. Met een verbruik van ongeveer 1 : 35 houdt hij de kosten lekker laag, waarbij de 12-litertank een actieradius van 400 km mogelijk maakt. Daarnaast biedt deze maxiscooter ook de luxe, de stabiliteit en het comfort voor langere snelwegritten. Die luxe zie je onder meer terug in de riante bagagemogelijkheden. Zo heeft de Cruisesym 300 twee afsluitbare handschoenenkastjes in het dashboard met een 12 Volts- en een USB-stopcontact Onder het zadel zit een bagagevak waarin twee helmen passen. Het zadel zelf is breed, stevig en goed gevormd, zodat je uiterst comfortabel tegen het ruggensteuntje aanzit. De voeten kun je daarbij op de ruime, horizontale treeplanken zetten, maar ook diagonaal tegen het schuine schutbord plaatsen. De zitruimte is daarbij ruim genoeg voor mensen tot 1,85 m, terwijl kleinere mensen dankzij de bescheiden zithoogte van 760 mm ook nog gemakkelijk met de voeten bij de grond kunnen. Zij kunnen ook gemakkelijk bij het stuur, dat redelijk ver naar de rijder toe buigt.

Rijplezier
De Cruisesym heeft een lekker levendig karakter. Het blok loopt zijdezacht en trillingsvrij. Wanneer je het gas open draait, grijpt de automatische centrifugaalkoppeling soepel aan, waarna de toerentellernaald snel naar de 6500 tpm vliegt, vlak onder het toerental waar de vloeistofgekoelde eencilinder SOHC-krachtbron haar maximum koppel van 27 Nm @ 6.750 tpm haalt. Dan accelereert ze lekker vlot naar de 100 km/h. De injectiemotor heeft een maximum vermogen van 27 pk bij 7.750 tpm, wat goed is voor een topsnelheid rond 130 km/h, terwijl er meer dan genoeg power is om op secundaire wegen in te halen. Al moet je er - zoals bij elke automaat - rekening mee houden dat de transmissie een fractie van een seconde nodig heeft om “terug te schakelen”, voordat de motor die toerentallen draait waarbij hij optimaal presteert. Dat heeft echter ook zijn voordelen, want het draagt bij aan de lekker soepele gasreactie van de Cruisesym 300, die daarmee een perfecte controle biedt.

Stabiel

Op de bochtige wegen rond Zolder, waar we de Cruisesym 300 uitproberen, laat de maxiscooter een uiterst vriendelijk weggedrag zien. De vering voelt stevig aan. Ze is vrij progressief, waardoor kleine oneffenheden goed worden opgevangen, ook omdat het grote 14 inch voorwiel er gemakkelijk overheen rolt. Grotere hobbels worden wel duidelijk doorgegeven, omdat de veerwegen met 88 mm voor en 92 mm achter niet heel ruim zijn. De demping is echter goed voor elkaar, waardoor de scooter strak en controleerbaar blijft. Op de rechte wegen is de stabiliteit lovenswaardig, er is weinig gevoeligheid voor strepen en richels. Dat komt natuurlijk enerzijds door de lange wielbasis van 1550 mm, anderzijds door de relaxte balhoofdhoek van 28° en de lange naloop van 140 mm. Die maten doen vermoeden dat de Cruisesym wat traag zou sturen, maar niets is minder waar. Hij stuurt misschien niet superflitsend, maar hij laat zich ondanks zijn rijklaar gewicht van 198 kg neutraal en gemakkelijk elke bocht insturen. Ook is hij gemakkelijk om te gooien op rotondes. Het gaat als vanzelf, je hoeft er eigenlijk niet bij na te denken. En dat terwijl ook de remmen goed functioneren. De tweezuigertang laat goed voelen wanneer de remblokken tegen de 260 mm voorremschijf aanliggen en bouwt zijn remkracht dan mooi lineair op, waarbij de remvertraging adequaat is, zeker als je de achterrem erbij pakt.

5 jaar garantie

De Cruisesym 300 is een mooi gemaakte, comfortabele maxiscooter die zeer geschikt is voor woon-werkverkeer. Hij leent zich echter ook prima voor een dagtocht of een weekendtrip, zeker met het goede rijcomfort en de riante bagagemogelijkheden. De scooter is geschikt voor het A2-rijbewijs en staat voor slechts € 6.198 incl. BTW, BPM en rijklaarkosten bij je MotoPort vestiging. En dan krijg je ook nog vijf jaar of 100.000 km fabrieksgarantie! Is dat niet “SYMply the best”?

 

SYM JET 14 Leuke Stadscooter

Samen met de Cruisesym introduceert SYM voor 2017 ook de JET 14. Deze modern ogende scooter kenmerkt zich door een geavanceerd lcd-dashboard, een dubbele koplamp, een LED achterlicht en LED dagrijverlichting. Verder heeft hij een vlakke voer voor veel beenruimte en het plaatsen van een tas. De JET 14 heeft 14 inch wielen – vandaar de naam – waardoor hij stabieler is in het stadsverkeer. Het stuurgedrag van deze slechts 122 kg zware stadsscooter mag als zeer flitsend worden betiteld. De remkracht van het mechanische remsysteem is voldoende om de prestaties van de 10 pk sterke, luchtgekoelde 125cc-motor bij te benen.

Facebook Twitter Youtube