Peugeot metropolis 400I Allure

Met de Metropolis mengde auto- en scooterfabrikant Peugeot zich een paar jaar geleden in het hogere scootersegment. Nu is Peugeot’s driewielscooter behoorlijk vernieuwd. En dat is aan de prestaties behoorlijk te merken!

Het succes van de driewielscooter komt enerzijds voort uit het veiligere gevoel dat de dubbele voorwielen geven, anderzijds trekt het feit dat je er, wanneer je autorijbewijs van voor 2013 dateert, geen motorrijbewijs voor nodig hebt veel door files geplaagde automobilisten over de streep.
Dus is het logisch dat een mobiliteitsbedrijf als Peugeot sinds enkele jaren ook zo’n driewielscooter in het gamma heeft. De Metropolis. Een scooter die qua design aansluit op de automodellen van het merk en die zich onderscheidt door een zeer fraaie afwerking en een hoogstaande uitrusting.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het dashboard, met twee chroom omlijste klokken en een modern display, dat zelfs een bandenspanningsindicator heeft. In het dashboardkastje zit een USB-aansluiting om bijvoorbeeld je telefoon op te laden. De bagageruimte onder het zadel is verlicht en biedt ruimte aan een jethelm, terwijl je in het kontje nog een integraalhelm kwijt kunt. Heel fraai is ook de LED verlichting in het midden van de wielophanging en langs de twee koplampen. En dan zijn er nog praktische zaken als een tassenhaak en een middenbok.

Maar het mooiste is het keyless contact. Je kunt de zender daarvan in je jaszak houden. Ben je bij de motor dan kan hij zonder sleutel op contact en kan alles open. Loop je weg, dan is alles “op slot”, waarbij ook de elektrisch bediende handrem meteen geblokkeerd is. Werkt dus ook tegen diefstal...

 

Wendbaarder

Voor 2017 is de Metropolis ABS behoorlijk vernieuwd, met onder meer tractiecontrole en waarschuwingslampen die oplichten als je een noodstop maakt. Daarnaast kreeg de Metropolis smallere en grotere voorwielen (110/70-13 in plaats van 120/70-12) en aangepaste voorvering. Dat is goed te merken aan het stuurgedrag. De motor kan in de bochten gewoon overhellen dankzij het dual tilting wheels-systeem. Dat bestaat uit twee triangels onder aan het wiel en twee verticale beugels die aan de bovenzijde aan een hevelsysteem zijn verbonden. Dat verbindt beide voorwielen met elkaar via een monoschokdemper. Bij de eerste Metropolis werkte dat al goed, al merkte je bij doorlopende bochten dat je tegen de binnenste stuurhelft moest blijven drukken om hem op koers te houden, terwijl hij nogal in het stuur reageerde als je schuin een oprit op reed. Dat is dankzij de aanpassingen nu helemaal over. De nieuwe Metropolis laat zich enorm gemakkelijk een bocht inrollen. Zo gemakkelijk, dat je bij het keren in de weg af en toe zelfs de grens van het kantelmechanisme tegenkomt. In doorlopende bochten is de Metropolis lekker neutraal en is hij prima op koers te houden, terwijl je door de ietwat stugge voorvering goed aanvoelt hoe het wegcontact is. Rechtuit is de stabiliteit ook goed, terwijl je ook dan nog gemakkelijk van richting kunt veranderen, wat vooral in de file een groot voordeel is.

 

Ontspannen zit

Wat veel bijdraagt aan de wendbaarheid van de Metropolis is de actieve, rechte zitpositie. Het zadel is stevig en goed gevormd, waardoor je het er gemakkelijk een paar uur op uit kunt houden. Dankzij de afgeronde vorm en de bescheiden zithoogte van 780 mm kun je goed met de voeten bij de grond. Al rijdend is er eveneens genoeg beenruimte. De vloer is mooi vlak, de ruimte voor de voeten een tikje krap, vooral rechts waar het voor autorijbewijs verplichte voetrempedaal zit. Het ruggensteuntje op het zadel kan over 40 mm worden versteld. Het geeft niet echt steun in de rug, maar zorgt wel voor een stevige zit. Ook een duopassagier heeft veel ruimte, brede handgrepen en hele brede treeplanken, die in ingeklapte toestand mooi deel uitmaken van het design. Een sterk punt van de Metropolis Allure is het hoge windscherm, dat zonder gereedschap te verstellen is. In de hoogste stand zit je helemaal uit de wind en dat is vooral bij slecht weer erg prettig, al brengt dat wel enig turbulentiegeluid met zich mee. Verder heeft de Metropolis zogenaamde asferische spiegels, die zorgen dat de dode hoek wordt verkleind.

 

Euro 4

Uiteraard heeft Peugeot de 400i “Low Friction Efficiency”- krachtbron ook aangepast aan de nieuwe Euro 4 normen. Daarbij is de motorkarakteristiek licht gewijzigd. De eencilindermotor levert nog steeds 38 Nm bij 5250 tpm, maar heeft met een maximum vermogen van 27 kW (37,2 pk) @ 7000 tpm net 1,4 kW aan topvermogen gewonnen en dat is zeker niet verkeerd. Het 399cc-blok kenmerkt zich in elk geval door een zeer levendig karakter. Bij het optrekken maakt de automatische centrifugaalkoppeling soepel verbinding en spurt de Metropolis er met een zeer kwieke acceleratie vandoor. Hij zit in een mum van tijd op 80 km/uur Zelfs op de snelweg voelt de Metropolis vlot, hij zit vrij snel op een kruissnelheid van 120 en haalt zelfs een top van 142 km/uur. Daarbij is hij ook best zuinig met brandstof: 
1 op 22 is zonder meer haalbaar en dat betekent dat je zo’n 220 km kunt rijden voordat de reserve-aanduiding in het dashboard gaat knipperen. Dan heb je dus nog 3,5 van de 13,5 liter over.

 

Tractiecontrole en ABS

De Metropolis voelt lekker sportief. Hij is vlot en reageert bij het uitkomen van de bocht of bij een inhaalpoging direct en zeer controleerbaar op het gas. Best prettig is daarbij dat Peugeot met de ontwikkeling van het nieuwe ABS-systeem ook direct heeft gekozen voor de toepassing van tractiecontrole. Die kun je instellen in mode 1 (Urban) of 2 (Sport), terwijl je de tractiecontrole ook kunt uitzetten. Niet dat je op droog asfalt verschil merkt, daarvoor hebben de Michelin City Grip banden gewoon te veel grip. Datzelfde geldt natuurlijk voor het nieuwe ABS-systeem, dat samen met Continental en Nissan is ontwikkeld. De remmen grijpen lekker fel aan en leveren een flinke remkracht als je doorknijpt, maar je moet het op droog asfalt wel heel bont maken als je het ABS aan het werk krijgt...

 

Hoger niveau

Peugeot heeft de Metropolis naar een hoger niveau getild. Hij heeft ABS, tractiecontrole en voelt wendbaarder en sportiever dan het vorige model. En dat terwijl de Metropolis zeer scherp geprijsd is. De Allure-uitvoering staat voor € 10.698,- (inclusief “onvermijdbare kosten”) bij je MotoPort vestiging. Daarnaast is de Metropolis voor slechts 100 euro meerprijs nog verkrijgbaar in een RS of RX-R uitvoering, met een smoke sportwindscherm, aluminium treeplank en een sportievere kleurstelling.

 

 

Meer informatie? 
Ga langs bij de MotoPort Peugeot Metropolis dealer. Of kijk op www.peugeotscooters.nl

Facebook Twitter Youtube