Yamaha MT-10 Tourer Edition

De weg kronkelt en kronkelt, terwijl achter de vangrail, diep onder me, de zee tegen de rotsen beukt. Met de ondergaande zon een prachtig gezicht. Nooit gedacht dat ik hier nog eens met een naked bike naartoe zou rijden. Met de Yamaha MT-10 Tourer Edition wordt dat echter een heel ander verhaal!

De Yamaha MT-10 is natuurlijk op de eerste plaats een gigantische fun-bike. Een 160 pk sterk pretpakket verpakt in een stabiel, superwendbaar rijwielgedeelte en een fascinerende, agressieve vormgeving die in “The Dark Side of Japan” is bedacht. Dat uit zich in een dynamisch “Mass Forward” silhouet, met een insectachtige neus waarin dubbele koplampen als ogen in de verte priemen. De MT-10 is bij uitstek een motor om met een strepentrekkende acceleratie bij het stoplicht weg te sprinten of om, gebruikmakend van zijn enorme wendbaarheid, nieuwe records op bochtige wegen neer te zetten. Een naked bike is normaal gesproken echter geen logische keuze wanneer je naar de Spaanse costa’s wilt afreizen. Op een naked bike vang je immers wind, terwijl de bagagemogelijkheden op zo’n kort kontje aan de krappe kant zijn. Maar bij de MT-10 is daar een oplossing voor, in de vorm van het Tourer Edition accessoirespakket. Een middelhoog windscherm zorgt samen met handbeschermers voor goede windbescherming, een speciaal comfortzadel zorgt voor langeduur-comfort en handige, afneembare zijkoffers zorgen dat je deze naked bike in een mum van tijd omtovert in een van de meest spraakmakende toermachines die je kunt wensen! En dan wordt het ineens leuk om met je vrienden verre, opwindende stuurbestemmingen op te zoeken!

 

Prettig reiscomfort

Op de lange afstand naar het zuiden merk je hoe doordacht de MT-10 Tourer Edition eigenlijk is. Door de licht voorovergebogen zithouding en de ruit zit je ook bij hoge snelheid rustig en ontspannen in het zadel, waarbij ook de cruisecontrole een welkome aanvulling is. Het comfortzadel doet zijn naam trouwens eer aan, je houdt het er urenlang probleemloos op uit. Dat komt ook omdat de MT-10 een zeer ruime zitpositie kent: de voetsteunen staan niet extreem hoog waardoor er veel beenruimte is. Maar ook het weggedrag leent zich prima voor de grote afstand. Natuurlijk is het van de YZF-R1 afkomstige aluminium CF-gegoten Deltabox frame het toonbeeld van stabiliteit, ondanks de korte wielbasis van 1400 mm die hem zijn wendbaarheid verleent. Een sterk, stalen achtersubframe zorgt er voor dat de MT-10 ook niet lijdt onder de belading van de twee zijkoffers. Een ander sterk punt is de volledig instelbare Ø 43 mm KYB upside-down voorvork, die net als de eveneens volledig instelbare monoschokdemper erg soepel aanspreekt. Daardoor worden zelfs de kleinste oneffenheden gladgestreken, terwijl je toch heel goed kunt voelen hoe het wegcontact van de 120/70 -ZR17 voorband en de dikke 190/55 -ZR17 achterband is.

 

Zwieren

Het wordt natuurlijk pas echt leuk als je de snelweg verlaat en de bochtige wegen langs de rotskusten afstuurt. De korte wielbasis, de sportieve balhoofdhoek van 24° en de hoge mate van massacentralisatie werpen hier hun vruchten af. Geholpen door de rechte zitpositie en het brede stuur laat de MT-10 zich met speels gemak van de ene in de andere bocht smijten, zelfs als je de hand nog aan het remhendel hebt. Wat dat betreft is het een groot voordeel dat de radiale vierzuigerremtangen zo goed te doseren zijn. Ze zijn niet agressief in de eerste “aanbeet”, maar bouwen wel lekker remkracht op als je doorknijpt. En dan is het natuurlijk puur genieten als je het gashendel van het Yamaha Chip Controlled Throttle ride by wire injectiesysteem open zet. Dan galmt de rauwe brul van het 998cc- metende viercilinder terug van de rotsen! Dit motorblok is afkomstig van de R1 en kenmerkt zich door een speciale crossplane krukas, die voor een afwijkende ontstekingsvolgorde zorgt. Dat geeft een karaktervol geluid en verbetert de tractie. Natuurlijk is het motorblok wel aangepast voor het gebruik in een naked bike, met onder meer stalen in plaats van titanium drijfstangen, een grotere vliegwielmassa, een ander nokkenasprofiel, een grotere airbox en een aangepaste mapping. Het resultaat is dat het blok 118 kW (160 pk) @11.500 tpm levert bij een indrukwekkend koppel van 111 Nm @ 9.000 tpm, waarvan een groot gedeelte al bij lage toeren beschikbaar is.

 

Yamaha D-MODE

Natuurlijk beschikt een motor met zoveel pk’s over diverse, inschakelbare motorkarakters, die met de D-MODE schakelaar in te stellen zijn. De standaard setting (positie 3) is de “kalmste” van de drie en die bevalt me eigenlijk prima: hij zorgt voor een goed doseerbare gasreactie. De vierpitter is dan niet te nerveus, maar pakt wel lekker direct op als je dat wilt. Daardoor kun je optimaal gebruik maken van de enorm brede powerband van de MT-10. Je hoeft eigenlijk maar weinig te schakelen, omdat de motor van onderuit al lekker wegtrekt. Toch merk je dat hij er boven de 6000 toeren pas echt lekker aan gaat sleuren. Als je hem daar houdt, gesteund door de perfect werkende assist/slipperkoppeling en de zeer prettige quickshifter, dan prijs je je gelukkig met de instelbare tractiecontrole. Want dan komt het beest in deze machine echt los! Dan geeft deze machine je een adrenalinerush, die nog na-ijlt als jij ‘s avonds met je vrienden in het hotel al aan je tweede biertje bezig bent...

 

Veelzijdig

De € 15.999,- kostende MT-10 is van zich al een heerlijke, opwindende superbike voor op straat. Het touring-pakket voegt daar voor € 1.401,00 een enorme veelzijdigheid aan toe. Dan wordt het ineens een motor waarmee je weekendtrips of vakantietochten kunt doen, terwijl je hem daarna desgewenst in no time terugtransformeert in zijn oorspronkelijke “Ray of Darkness” gedaante. Dat maakt de MT-10 Touring Edition een motor met twee gezichten. Maar wel twee gezichten met een grote grijns op hun smoel! Wil je ook zo’n grijns? Ga dan snel naar je MotoPort Yamaha dealer en maak een proefrit!

Facebook Twitter Youtube