Yamaha Tracer 700 Tour en Grand Tour pakket

In deze tijd van het jaar krijgt elke motorrijder de lentekriebels in de buik. Er kan weer gereden worden en de vakanties staan voor de deur. Tijd om er met je vrienden op uit te trekken naar leuke bestemmingen. Vooral als je daarvoor zo’n fantastisch veelzijdige motor hebt als de Tracer 700.

Die beschikt namelijk over een lekker levendige tweecilindermotor en weegt met een tot de rand gevulde 17 litertank bovendien nog slechts 196 kg. Daardoor koppelt de slechts  € 9.799,- kostende Tracer 700 de voordelen van een laag gewicht aan de bescherming en het comfort van een echte toermotor.

Praktische eigenschappen die je naar een nog hoger niveau kunt tillen met de Tour- en Grand Tour pakketten, die nu tegen scherpe prijzen bij de Yamaha-dealers verkrijgbaar zijn. Het Tour pakket bestaat uit 20 liter zijkoffers met bevestigingsbeugels, verwarmde handgrepen en een hoog windscherm. Het Grand Tour pakket voegt daar nog motorbeschermbeugels en een set LED mistlampen aan toe.

 

Comfort op niveau

Dat het comfort van de Yamaha Tracer 700 Grand Tour op hoog niveau staat is gelijk duidelijk als je de snelweg op rijdt. Je zit lekker recht en zeer ontspannen achter de hoge ruit, die op de zeer karakteristieke kuip staat. De handen zitten beschermd achter de stijlvolle handkappen, waaronder ook de knipperlichten zijn gebouwd. De elektrisch verwarmde handgrepen houden de handen warm en zijn voorzien van een geïntegreerde knop voor de temperatuurregeling. De brede, hoge ruit zorgt dat je perfect uit de wind zit, zodat je kruissnelheden van 140 km/uur en meer moeiteloos kunt volhouden. Je zit dus uiterst comfortabel, ook omdat de Tracer 700 door een zadelhoogte van 835 mm veel ruimte biedt. Daardoor zit je met licht gebogen knieën tegen de griprubbers op de tank. Je zit helemaal prinsheerlijk als je daarbij ook nog het comfortzadel uit de accessoirerange hebt gemonteerd. Het standaardzadel is al prima voor woon-werkverkeer en kortere toertochten, maar als je echt op reis wilt gaat er niets boven zo’n goed gevormd en optimaal gepolsterd comfortzadel.

 

Freerunner

Een van de sterke punten van de Yamaha Tracer 700 is dat hij zijn toercapaciteiten combineert met een grote mate van handelbaarheid. De zijkoffers zijn smal, zodat je gemakkelijk door het stadsverkeer of files manoeuvreert. Het gewicht blijft zo ook dicht bij de motor, zodat die ook met bagage nog steeds erg gemakkelijk afdraait. Zo kun je laat insturen en de motor ook gemakkelijk op elk gewenst punt mikken. Je legt hem zonder nadenken op een oor en zet hem met een draai aan de gasgreep met een brullende tweecilinder op koppel overeind. Je merkt pas hoe goed deze motor stuurt als je een paar slingers achter elkaar hebt. Dat komt niet alleen door het lage gewicht, maar ook door de geometrie, die een balhoofdhoek van 25° met een korte naloop van 90 mm combineert. Dat maakt dat hij zo lichtvoetig en snel beweegt als een freerunner, zonder concessies te doen aan de stabiliteit. Die is prima dankzij het solide stalen buizenframe en de ietwat stug afgeveerde “right side up” voorvork. Hetzelfde geldt voor de monoschokdemper, die door een prachtig gebogen aluminium swingarm wordt bediend. Daardoor is het wegcontact van de Michelin Pilot Road banden goed te voelen en is de Tracer 700 perfect onder controle te houden. De motor deint niet en zelfs als je hem met dik 140 door een doorlopende bocht jaagt blijft hij strak op zijn lijn. Ook tijdens het remmen is de motor strak en beheersbaar. En dat terwijl de dubbele vierzuiger monoblock remtangen een behoorlijke, goed doseerbare remkracht genereren.

 

Sportief hart

Het weggedrag van de Tracer 700 is lekker speels, wat wordt versterkt door het lekker levendige karakter van de krachtbron. De vloeistofgekoelde, tweecilinder DOHC-lijnmotor heeft een 270° Crossplane krukas, waardoor hij klinkt hij als een V-twin, met een prachtige roffel die overgaat in een woedend gehamer als je hem in de toeren doortrekt. En dat zullen ervaren rijders graag doen, want dan komt het sportieve hart van deze machine pas echt tot leven. De 689cc-twin levert een stevig maximum koppel van 68 Nm @ 6.500 tpm en laat zich graag in de toeren jagen. Dat merk je direct als je het gas open schroeft. De twin trekt vanaf 2.000 tpm probleemloos weg en wordt gaandeweg steeds sterker met een mooie, lineaire vermogensopbouw. Hij trekt moeiteloos door tot ver voorbij de 9.000 tpm, waar hij zijn maximum vermogen van 74 pk levert. Iets boven de 10.000 tpm komt de toerenbegrenzer in, dus moet je voor die tijd in de prima schakelende zesbak opschakelen. Je kunt er dus lekker sportief mee jagen, maar je rijdt met hetzelfde gemak lekker toeristisch, met nooit meer dan 5.000 tpm op de digitale teller, genietend van het soepele koppel, de soepele gasreactie en een zeer prettig brandstofverbruik van 1 : 25.

 

Multifunctioneel

Met de Tracer 700 kun je eigenlijk alle kanten op. Het is een zeer comfortabele toerist, een behoorlijk rappe sportmotor en daarnaast ook een bijzonder gemakkelijke motor in het drukke verkeer. Het is de perfecte motor voor mensen die een betaalbare, toeristisch geënte motor willen, zonder concessies te doen aan het sportieve rijplezier. En met het Tour- of Grand Tour pakket, dat nu voor slechts 
€ 649,- respectievelijk € 1.249,- bij je MotoPort Yamaha dealer verkrijgbaar is, is hij helemaal klaar voor elke uitdaging. Ook zin in een 
uitdaging? Kom dan naar MotoPort en laat je alles vertellen over de veelzijdige Yamaha Tracer 700 en het multifunctionele Tour- of Grand Tour pakket.

Facebook Twitter Youtube