Yamaha biedt complete  supersport-serie

Sportieve motorfietsen brengen de echte motorpassie in je naar boven. De agressieve uitstraling, de aanvallende zithouding, het reactieve stuurgedrag en de heldere feedback, het is er allemaal met een maximale controle en een optimale rijsensatie. Een beleving die elke keer weer naar nieuwe hoogten stijgt dankzij state-of-the-art technologie, die afkomstig is uit de racerij. Ontwikkelingen die voortkomen uit de wil om te winnen. De drive om beter te zijn dan de concurrent.

DNA

Die passie voor de racerij zit bij Yamaha diep in het DNA. Yamaha heeft altijd geracet, vanaf het moment dat ze motoren zijn gaan maken. Yamaha’s eerste motor, de YA-1, won in 1955 meteen de Mount Fuji heuvelklim en in de Japanse Endurance races. Daarna breidde Yamaha de race-activiteiten uit naar de internationale races en heeft daar sindsdien altijd aan de top van elke raceklasse meegedraaid. Zo werd Yamaha bijvoorbeeld de eerste niet-Europese GP-wereldkampioen met Giacomo Agostini. Vele grote namen reden voor het Japanse merk, waaronder Jarno Saarinen, Kenny Roberts, Wayne Rainey en Jorge Lorenzo. Tegenwoordig wordt het vaandel in het WK Superbikes hoog gehouden door Alex Lowes en Michael van der Mark. In de MotoGP zijn 
het Maveric Viñales en levende racelegende Valentino Rossi die voor de ereplaatsen gaan.

Laboratorium

In de racerij telt elke tiende van een seconde. Alles wat de motor een fractie sneller maakt kan het verschil betekenen tussen winst of verlies. Dat kan gaan om grip, wegligging, controle, motorvermogen, stabiliteit of remkracht. Alles telt. En alles dat de Yamaha-ingenieurs kunnen bedenken om de motor sneller en efficiënter te maken wordt gemaakt en uitgeprobeerd. Wat werkt, wordt toegepast en geperfectioneerd. En als de technologie eenmaal is ontwikkeld, wordt het niet alleen op racemotoren toegepast, maar ook op straatmotoren. Voorbeelden zijn er te over. Stijve en lichte aluminium frames, upside-down vering, radiale remmen, ride by wire. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is in de racerij ontwikkeld en fijn geslepen. De racerij is het laboratorium van de wegmotor. Zeker bij Yamaha.

Breed gamma

De racetechnologie, de kennis en de ervaring van de Yamaha-ingenieurs komt sterk naar voren bij de supersportieve R-serie van Yamaha. Een zeer uitgebreid gamma, dat elke motorrijder op zijn eigen niveau laat genieten van de opwindende wereld van de supersports. Een gamma dat begint met de YZF-R125, de ultieme 125cc supersport voor houders van het A1-rijbewijs, voorzien van een vloeistof gekoelde, 15 pk sterke eencilinder korteslagmotor, een aluminium swingarm en standaard ABS. Voor het A2-rijbewijs is er de YZF-R3, waarvan de zuinige tweecilindermotor met 42 pk@10.750 tpm al voor zeer aansprekende prestaties zorgt. En dat is niet alles: de korte wielbasis van het diamond frame, de fraaie van de R1 afgeleide swingarm en de perfecte gewichtsverdeling zorgen dat de R3 over een ongeëvenaard stuurgedrag beschikt. En dan is er natuurlijk de R6, de machine die zich ruimschoots heeft bewezen in diverse supersport- en superstockklassen overal ter wereld. Een 118,4 pk sterke machine die voor de racerij is ontworpen. Een motor die bulkt van de technologie. De R6 biedt onder meer een slank en aerodynamisch kuipwerk, een in zes standen instelbare tractiecontrole TCS, een quickshifter (QSS), ride by wire, (YCC-T), diverse motormappingen (Yamaha D-MODE) een CF gegoten magnesium achtersubframe en een aluminium brandstoftank.

Vlaggenschip

Wanneer je het over racetechnologie hebt, dan mag de Yamaha R1 natuurlijk niet ontbreken. Dit is immers de motor waarmee Alex Lowes en Michael van der Mark mee aan het WK Superbike deelnemen en die van zichzelf al een indrukwekkende palmares heeft, met onder meer winst in de 8 Uur van Suzuka en titels in het Britse en Amerikaanse Superbike kampioenschap. Bij de “civiele” versie wordt het geweld van de 200 pk sterke, 1000cc-crossplane viercilinder bewaakt door diverse veiligheidssystemen, zoals bochtafhankelijke tractiecontrole, bochtafhankelijk ABS met variabel Unified Brake System, Front lift control, slide control. Deze systemen maken gebruik van een “Inertial Measurement Unit”, die alle mogelijke bewegingen van het rijwielgedeelte continue meet. Combineer dat met een aluminium Deltabox frame, magnesium velgen en een fraai TFT dashboard en je hebt bijna de ultieme Superbike. Bijna, want het absolute vlaggenschip van Yamaha’s Supersportrange is natuurlijk de R1M. Deze super-superbike is onder meer voorzien van een communicatie-unit met GPS, een carbonfiber kuip en een geavanceerd elektronisch veersysteem van Öhlins.

Opstapklassen

De supersportmodellen van Yamaha vinden hun roots in de racerij. Bijzonder aan dit gamma is dat Yamaha niet alleen aandacht heeft voor de top van de range, maar dat Yamaha als een van de weinige motorfietsfabrikanten ook hoogwaardige supersportmodellen voor de lichtere rijbewijsklassen maakt. Het gevolg daarvan is dat er overal opstapklassen zijn ontstaan, waarmee jonge rijders race-ervaringen kunnen opdoen die hen klaarstomen voor de grotere klassen. Zo heeft Yamaha Motor 
Nederland sinds 2012 de GAMMA Yamaha R125 Cup en is er dit jaar met de Yamaha R3 Cup een doorstroomklasse ontstaan. In sommige landen is er zelfs een Yamaha R6 Cup. Racen zit in het DNA van Yamaha. Yamaha zit in het DNA van echte racers.

Facebook Twitter Youtube