Steun voor Kinderen van Kathmandu 

Met nog maar enkele weken voor het vertrek beginnen de kriebels toe te slaan bij Willemien Potkamp en Jan Bambacht. Ze gaan op de motor naar Nepal, om daar een financiële bijdrage te doen aan de Stichting Kinderen van Kathmandu. De voorbereidingen hadden nogal wat voeten in aarde…

 

De eerste dag vertrokken om 10 uur en de volgende dag waren we in Praag, waar het niet fijn rijden is. In het centrum voornamelijk kinderkoppen, veel tramrails en eenrichtingsverkeer. Gelukkig was het droog en hebben we even snel geparkeerd voor een paar foto’s.

Na een goede nachtrust vertrekken we met veel regen via Slowakije naar Auschwitz. Vanaf Praag is de snelweg zeer slecht tot aan Brno, voornamelijk betonplaten. Gelukkig hebben we andere vering op onze motoren laten zetten en dat is goed te merken tijdens het rijden op deze slechte weg. De rit van 511 km deze dag ging verder wel over prachtige bergkammen. De goede onderkleding van Dane biedt goed comfort. Of het nu regent, warm/koud is of niet, we hebben het lekker behaaglijk daarin. Vooral van onze Dane Thor softshell jack hebben we veel plezier. Vooral in de avond komt deze van pas, als het wat frisser wordt en je in casual kleding loopt. Prima keuze dus.

 

Auschwitz - Warschau

In Auschwitz aangekomen hebben we een hotel precies tegenover het complex en de volgende morgen gaan we een bezoekje brengen aan zowel Auschwitz als Birkenau. De entree is gratis en met onze gids kregen we een beter beeld. Hij vertelde het verhaal met zoveel emotie en respect. De hele dag zijn we stil en verbaasd over alle indrukken en over wat zich hier allemaal heeft afgespeeld. Het is onbeschrijfelijk en niet te bevatten.

Na redelijk geslapen te hebben rijden we nu richting Warschau. Vanwege de regen rijden we na een fotostop aldaar nog een eindje door en overnachten in een hotel waar de motoren binnen in de conferentiezaal mogen staan.

 

Litouwen

Goed geslapen, omdat we wisten dat de motoren veilig stonden, rijden we weer door naar Vilnius in Lithouwen. De gehele dag weer in de regen, geen 100% stortregen maar 200% stortregen omdat je ook nog eens van de tegemoet komende vrachtwagens een douche krijgt. We rijden vanaf Augustow door een prachtig natuurgebied maar ook hier kunnen we niet van genieten, want het ziet er grauw en triest uit. Vrij laat komen we in de stad Vilnius aan en hebben meer dan 9 uur gereden over 350 km. Hier verblijven we 2 nachten. Onze Siteseeings dag in Vilnius is gelukkig met mooi weer. Deze stad is echt een bezoek voor een stedentrip waard. Veel bezienswaardig-heden en zeer gezellig.

 

Riga

Na 2 nachten gaan we via Trakai richting Riga in Letland en hebben we redelijk mooi weer. We brengen nog een bezoek aan de Heuvel der Kruisen. Ook daar word je even stil van. Hier staan wel 50.000 kruizen. Na zelf ook nog een kruis gezet te hebben rijden we tussen de donkere wolken verder. We komen aan in Riga, een prachtige stad en hier is ontzettend veel te zien aan schitterende gebouwen en kerken. Er zijn veel terrasjes die overvol zitten met veel live muziek en dat geeft een zeer gezellige sfeer.

Nadat Jan eerst weer de kettingen heeft ingevet, schoon waren ze al van al die regen, we doen dit zo’n beetje om de 1000 km, vertrekken we weer. We wilden zoveel mogelijk langs de kust rijden richting Tallinn, echter bleek dit niet mogelijk, omdat de kust alleen maar uit bos bestaat. Met onze motoren is bospaden rijden erg  leuk, maar met onze zijkoffers erop zijn we ook vaak te breed. Na de middag komen we aan in het plaatsje Pärnu en dit is zo gezellig en zonnig, dat we er besluiten te overnachten.

Tallinn

De weg naar Tallinn is saai op de drukke 2-baansweg zodat we weer meer binnendoor gaan rijden. In Tallinn aangekomen is er een overkill aan toerisme van de cruiseschepen. We besluiten 7 kilometer buiten Tallinn in een klooster bij de nonnen te gaan slapen.

Nadat Jan eerst mijn carterbescherming heeft uitgedeukt, gingen we de volgende morgen naar de plek waar we hadden afgesproken met Paul v.d. Marel en Paul Thijsse. Twee leden van de IOCH (Intruder Owners Club

Holland) om samen naar Sint Petersburg te rijden en daar een paar dagen te verblijven alvorens wij naar het Intruder treffen in Finland zouden gaan.

 

De Russische grens

Aangekomen bij Narva (grensovergang met Rusland) hebben we overnacht. We waren alle 4 gespannen en zenuwachtig voor wat er allemaal zou gebeuren bij de grens. Gelukkig mochten we er alle 4 tegelijkertijd doorheen zo bleek. Het wachten voor de grens en het  invullen van papieren (in het Russisch) heeft uiteindelijk 5 uur geduurd. Je moet eerst de grens over bij Estland en daarna wacht je op een brug in “niemandsland” tot je door mag naar de grens in Rusland waar alle papieren moeten worden ingevuld. En goed ingevuld anders moet het over grrrrrr. Na veel controles in paspoort, kentekenbewijs en motor mogen we dan eindelijk door.

 

Sint Petersburg

Vanaf de grens tot Sint Petersburg flinke stukken slechte weg met behoorlijke gaten. Desondanks komen we hier gewoon fietsers op de “snelweg” tegen. In korte broek, in ondergoed en dat is gewoon normaal. Vervolgens kom je Sint Petersburg zelf binnen en word je overdonderd door al het moois. Je kijkt je ogen uit maar moet ook het verkeer goed in de gaten houden. In de tussentijd worden we gefilmd. Hier komen we ’s avonds achter als we een post op onze FB pagina van de Roadtrip zien. Zo leuk om te zien en dat mensen het bijzonder vinden dat er NL motorrijders in Rusland zijn.

De komende dagen bezoeken we de Hermitage, het Zomerpaleis, Kerk van de Verlosser op het Bloed en maken we een boottocht. Het is een prachtige stad. De mensen zijn vriendelijk en beleefd. Maar na 3 dagen moeten we weer verder richting Finland om daar op tijd te zijn voor het Intruder treffen.

Finland

Uiteindelijk komen we laat in de middag aan op het treffen. Verregend, net zoals alle an-dere gasten. Maar het is het begin van een zeer leuk weekend waarbij van alles georganiseerd is, waaronder een mooie toertocht langs Finse meren. Op het treffen zijn we met 500 motorrijders uit heel Europa, waarvan 38 Nederlandse IOCH’ers. Finland is een zeer mooi land met al die meren, maar vanwege het slechte weer hebben we helaas geen foto’s of filmpjes kunnen maken. Dit geldt ook voor de dagen in Rusland en de Baltische Staten waar we veel regen hebben gehad. Zo'n zonde want de landen zijn zo mooi. Naar Finland willen we hoe dan ook nog een keer terug.

 

Zweden

Op maandag vertrekken we weer in de stromende regen richting Turku voor de overtocht naar Stockholm. We overnachten op de boot en in de ochtend komen we in Stockholm aan. Hier verblijven we 2 dagen en bezoeken de stad met de motor. We hadden een tip gekregen om goed en gratis te parkeren naast het Koninklijk Paleis. Hier nemen we de Hop On- Hop Off bus om een goede indruk te krijgen. Na Stockholm rijden we verder nadat eerst de kettingen weer zijn gesmeerd. We rijden door naar het Vattern meer zodat we een flink stuk langs het water rijden. We kamperen in Olmstad om onze kampeerspullen uit te proberen en in 10 minuten staat de tent. We hebben alles om te kamperen, dus tent, slaapzakken, bedjes, kussen in lichtgewicht gekocht en het past allemaal in de waterdichte 60 liter bagagerol. Door het ontluchtingsventiel kan er super veel in.

 

JumboRun

Vrienden van ons verblijven op een camping in Hoganas omdat ze daar mee gaan rijden met hun zijspan tijdens een toertocht voor gehandicapten (JumboRun). We besluiten om ze op te zoeken en overnachten in Helsinborg. Heel bijzonder om elkaar in Zweden te treffen. We gaan gezellig aan de Skottelbraai en zien hoeveel zijspannen er wel niet zijn die de volgende dag mee gaan rijden. Dit lijkt ons heel speciaal om mee te maken, maar we moeten de volgende dag echt verder.

We rijden naar Malmö via lekkere binnendoor weggetjes en houden het droog tot daar. Een fikse regenbui en we gaan schuilen want we moeten de Øresundbron over rijden. De verbindingsbrug tussen Zweden en Denemarken. Het is maar 16 C en veel wind die pal op ons staat. Wel droog inmiddels en we gaan over deze mooie lange brug.

’s Avonds bij het tanken merken we dat we, door de wind en de snelheid over de brug, enorm veel benzine hebben verbruikt. Het verbruik klopt verder wel zoals de beschrijving aangeeft. De Honda NC750X =1 op 30 en op de snelweg 1 op 25 (bepakt). De Suzuki V-Strom 650 van Jan 1 op 25 binnendoor en 1 op 20 op de snelweg (bepakt). Meestal moeten we tegelijkertijd tanken. Tankinhoud van Jan is 4 liter meer, maar die van mij is dus zuiniger.

 

Zeemeermin

We gaan natuurlijk even in Kopenhagen kijken om de (grote) zeemeermin te bewonderen, zoals de hele wereld al heeft gedaan. Ook hier zijn wij weer zelf een attractie met onze motoren. Door de bestickering op onze koffers met onze FB pagina Roadtrip Den Bosch to Nepal hebben we veel bekijks en bewondering. Veel mensen spreken ons aan en vooral Japanners, Chinezen en Indiërs willen met ons op de foto.

Na een overnachting even voorbij Kopenhagen rijden we weer verder over de snelweg. We willen even wat km's maken omdat we de 2e brug (Beltbrug) nog over moeten. Uiteindelijk belanden we in Homus in een schitterend hotel met uitzicht op zee. Met nog een kleine 600 km te gaan naar huis besluiten we toch op ons gemakt verder te rijden. Het weer is mooi en droog en we hebben nog 2 dagen voordat we thuis moeten zijn om ons schema qua visums (Iran, Pakistan en India) te halen. Zo rijden we dus verder langs de Waddenzee, met een pont over de Elbe, mooie slingerweggetjes, door de bossen over goede wegen om uiteindelijk net voorbij Cloppenburg nog de laatste overnachting te doen.

Tevreden

Al met al was het een geweldige generale waarin we geen rare/vreemde of nare dingen hebben meegemaakt. We willen dit graag voortzetten richting Nepal. Veel geleerd op deze nieuwe motoren want ze zijn heel anders dan de Intruders. Ze rijden lekkerder, soepeler en qua zit is het beter voor mijn rug. Qua bepakking hebben we niet mis gegrepen op een paar kleinigheidjes na dus eigenlijk zijn we wel klaar voor vertrek!

 

Ride-Out

In de tussentijd spenderen we onze tijd nog aan al het geregel voor de Ride-out op 3 sep-tember dat uiteindelijk een enorm succes is. We hebben die dag € 2,715,80 opgehaald voor onze Stichting. In totaal na alle activiteiten hebben we ons doel van € 5.000,- al bereikt en zitten we er al behoorlijk boven, maar we gaan gewoon nog even door terwijl we onderweg zijn om bij aankomst een super bedrag te overhandigen aan de Stichting. Ook zijn we druk bezig met de visums. Heel veel papierwerk en eindelijk, op het nippertje, alles in orde. Is de Carnet de Passage binnen en zijn we op 23 september vertrokken vanaf MotoPort Den Bosch. Waar we dachten door 10 á 15 mensen uitgezwaaid te worden stonden daar zo’n 70 mensen. Daarvan zijn er 28 met de motor mee gereden tot aan de grens met Venlo waar ze ons in een erehaag met veel getoeter en uitlaatgebrul uitzwaaiden. Vol emotie rijden we nu dus echt weg op weg naar Nepal.

 

 

Stichting kinderen van kathmandu

Voor een actuele update van de reis van Jan en Willemien, kijk je op Facebook

Roadtrip den bosch to nepal.

Wil je meer weten over het goede doel waar zij zich hard voor maken? Kijk dan op:  www.kinderenvankathmandu.wordpress.com

Facebook Twitter Youtube